Fandom

Koty Wiki

Kot domowy

19stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Kot domowy
Domowy.png
Kolor sierści: Dowolny
Wiek maksymalny ok 20 lat
Długość sierści: Krótka lub długa
Długość (z ogonem) 40-45 cm
Waga: 4 kg (dorosły)
Kot domowy - Który żyje w domu lub w ogrodzie. Charakteryzuje się krótką sierścią i różnobarwnymi kolorami futra. Podobno najstarszy kot domowy dożył 38 lat i 3 dni. Te koty nie lubią być źle traktowane. Są bardzo pamiętliwe. Te koty mogą średnio dożyć nawet do 20 lat. Mają dwa kolory tęczówek ocznych: żółto-piwne i zielone.

HistoriaEdytuj

Przodkiem kota domowego jest kot nubjski– według poglądów większości współczesnych naukowców różnice pomiędzy kotem domowym i nubijskim są tak niewielkie, że należą one do tego samego podgatunku. Istnieją rozbieżności w kwestii daty udomowienia kota. Większość źródeł sugeruje lata 4000–3700 p.n.e., a miejscem, w którym miało do tego dojść, była Nubia. Istnieją jednak dowody (grób kota z Cypru sprzed ok. 7500 r. p.n.e.), że domestykacja kota zaczęła się znacznie wcześniej i trwała kilka tysięcy lat, a jej miejscem był obszar Żyznego Półksiężyca. Już ok. 2000 r. p.n.e. kot był pospolicie hodowany w Egipcie. Początkowo był obiektem kultu, wiązano go z boginią Bastet, a zwłoki kotów mumifikowano. Później zaczęto wykorzystywać go do tępienia gryzoni.

Wychodowano wiele ras kota domowego różniących się ubarwieniem, wielkością i długością włosów; współczesne wzorce niektórych starszych ras znacznie odbiegają od ich wcześniejszych cech (jak w przypadku kotów perskich czy syjamskich). Znaczna liczba kotów domowych żyje samodzielnie w miastach (w Polsce są to tzw. koty piwniczne lub dachowce).

GaleriaEdytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki